Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
![]() |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
§ 128
§ 128
(1) Kdo v úmyslu opatřit sobě nebo jinému výhodu nebo prospěch neoprávněně užije informace dosud nikoli veřejně přístupné, kterou získal z důvodu svého zaměstnání, povolání, postavení nebo své funkce a jejíž zveřejnění podstatně ovlivňuje rozhodování v obchodním styku, a uskuteční nebo dá podnět
k uskutečnění smlouvy nebo operace na organizovaném trhu cenných papírů nebo zboží, bude potrestán odnětím svobody až na tři léta nebo zákazem činnosti nebo peněžitým trestem.
K § 128
Uvedené ustanovení obsahuje dvě od sebe odlišné formy jednání, které jsou vedeny opět úmyslem přesahujícím subjektivní stránku, tj, obstarat pro sebe nebo jiného výhodu nebo prospěch.
Jde o ustanovení, které je promítnutím evropské úmluvy o Insider trading z r. 1990, neboť jednání tohoto druhu je považováno v tržním hospodářství za značně nebezpečné a podrývající důvěru v kapitálový trh.V praxi je ovšem velmi obtížně dokazatelné a dosud nebyl zaznamenán žádný případ odsouzení pro tento trestný čin „Organizovaným trhem cenných papírů“ je třeba rozumět především burzu cenných papírů (srov § 1 zák. č. 214/1992 Sb. o burze cenných papírů, neboť znakem musí být organizovanost nabídky a poptávky. Za těchto podmínek je ovšem organizovaným trhem cenných papírů i RM Systém, popř. další systémy, pokud se na našem kapitálovém trhu rozvinou. Zákon o cenných papírech č. 591/1992 Sb. osoby, které organizují takový trh mimo burzu nazývá v ustanovení § 50 „organizátorem mimoburzovního trhu.“ Organizátorovi, podobně jako burze vzniká povinnost vést tržní řád. V podstatě jde o to, že jde o hromadný trh s neurčitým počtem účastníků.
Ustanovení odstavce 2 postihuje tzv. „selftrading“, obchodování „na sebe“ a je promítnutím ochrany vztahům, které jsou jinak v obchodním zákoníku shrnovány pod pojem „zákaz konkurence.“
Od 1.7.1996, kdy nabyla účinnosti první velká novela obchodního zákoníku č. 142/1996 byla změněna návěta obou ustanovení tak, že omezení tam uvedená jako fakultativní, tzn. pokud ze stanov nebo společenské smlouvy nevyplývalo něco jiného, dnešní znění uvádí jako obligatorní, s tím, že stanovy nebo společenská smlouva mohou nad uvedený rámec stanovit další omezení.
Znakem trestného činu je protiprávnost (srov. § 3 a vysvětlivky k němu), proto jednání, které formálně naplňuje znaky trestného činu podle § 128 odst. 2 tr. zák., neboť je podniknuto osobou, jež je v postavení statutárního orgánu ve dvou společnostech koncernu a jde o uzavření smlouvy, která je na úkor ovládané osoby, nemůže být trestným činem, jestliže
|
Odkaz na seznam soudů: Doporučujeme legislativu k diskusi
TrZák - komentář JUDr. Teryngela
Obecná část
O 001 Účel zákona
O 002 Základy trestní odpovědnosti O 003 Působnost trestních zákonů O 004 Společná ustanovení o trestech O 005 Obecné zásady pro ukládání trestů O 006 Ukládání a výkon jednotlivých trestů O 007 Podmíněné odsouzení, podmíněné propuštění a upuštění od výkonu zbytku některých trestů O 008 Zánik trestnosti a trestu O 009 Ochranná opatření O 010 Zvláštní ustanovení o stíhání mladistvých O 011 Společná ustanovení Zvláštní část
Z 001 Trestné činy proti základům republiky
Z 002 Trestné činy proti bezpečnosti republiky Z 003 Trestné činy proti obraně vlasti Z 004 Trestné činy proti hospodářské soustavě Z 005 Trestné činy proti hospodářské kázni Z 006 Trestné činy proti měně a trestné činy daňové Z 007 Trestné činy proti předpisům o nekalé soutěži, ochranných známkách, chráněných vzorech a vynálezech a proti autorskému právu, proti právům souvisejícím s právem autorským a proti právům k databázi Z 008 Trestné činy proti výkonu pravomoci státního orgánu a veřejného činitele Z 009 Trestné činy veřejných činitelů Z 010 Úplatkářství Z 011 Zločinné spolčení Z 012 Některé trestné součinnosti Z 013 Jiná rušení činnosti státního orgánu Z 014 Trestné činy obecně nebezpečné Z 015 Trestné činy hrubě narušující občanské soužití Z 016 Trestné činy proti rodině a mládeži Z 017 Trestné činy proti životu a zdraví Z 018 Trestné činy proti svobodě Z 019 Trestné činy proti lidské důstojnosti Z 020 Trestné činy proti majetku Z 021 Trestné činy proti lidskosti Z 022 Trestné činny proti brannosti Z 023 Trestné činy proti civilní službě Z 024 Trestné činy proti vojenské podřízenosti a vojenské cti Z 025 Trestné činy proti povinnosti konat vojenskou službu Z 026 Trestné činy proti povinnostem strážní a dozorčí služby Z 027 Trestné činy ohrožující bojeschopnost Z 028 Společná ustanovení Z+ 001 Přechodná a závěrečná ustanovení Starší příspěvky
Příspěvky
Vzory a příklady dokumentů
Příklady k diskusi
Studie, zprávy, analýzy
Monitoring vězeňství 1999:
» Realizace projektu » Výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby » Výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby (pokračování) » Nepokoje ve věznicích » Problematika aplikace alternativ » Drogy a pomoc drogově závislým ve věznicích » Penitenciární a postpenitenciární práce » Závěry |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |