Pohledy: | právník | laik | student | mapa serveru | pomoc | hledat |
Adresáře | Knihovna | Jobs | Diskuze | Právní oblasti |
Občanské | Rodinné | Pracovní | Obchodní | Správní a související | Trestní | Ústavní | Mezinárodní | Právo a EU |
kap06 Penitenciární a postpenitenciární práce
SHRNUTÍ POZNATKŮ ČHV A NAVRHOVANÉ ZMĚNY
Následující kapitola shrnuje poznatky ČHV v oblasti působení odborných pracovníků vězeňské služby a okresních úřadů na osoby obviněné ze spáchání trestného činu, odsouzené a propuštěné z výkonu trestu, které by mělo napomáhat výchovnému efektu trestního řízení a trestu a úspěšnému navracení těchto osob do společnosti. Penitenciární a postpenitenciární práce probíhá v několika rovinách a za spolupráce řady státních a nestátních institucí. ČHV ve svém projektu zaměřil svou pozornost na nejzákladnější okruhy a problémy v této oblasti. Kvalitní postpenitenciární práce musí vycházet z kontinuální sociální práce sociálního kurátora v návaznosti na činnost dalších úřadů, organizací a institucí (soudy, úřady práce, léčebná zařízení, diagnostické a výchovné ústavy apod.), jejich vzájemné spolupráce a komplexního působení na klienta s cílem jeho sociální rehabilitace. ČHV na základě monitorování a zkušeností konstatuje, že terciální prevence - postpenitenciární práce - bývá na okraji zájmu státní správy a konkrétní osoba, klient, na posledním místě. Shrnutí poznatků ČHV a navrhované změny Kontinuální sociální práce a její realizace Kontinuální sociální práce je výsledkem rozsáhlé transformace systému sociální politiky a nahrazuje speciální (zvláštní) péči o osoby, které se vrátily z výkonu trestu odnětí svobody, tzv. postpenitenciární péči. Práce s klientem začíná již od první fáze trestního řízení na svobodě, pokračuje v době výkonu vazby, výkonu trestu odnětí svobody a také následně po výstupu z věznice. ČHV konstatuje, že kontinuální sociální práce, jejímž cílem by mělo být řešení problémů s dostatečným předstihem před propuštěním z věznice, je na mnohých okresních resp. obvodních úřadech prováděna pouze formálně. Návštěvy sociálních kurátorů ve věznicích jsou ojedinělé. Tento negativní jev pramení ze špatné informovanosti kurátorů a jejich vedoucích pracovníků o zásadním významu kontinuální sociální práce, dalším důvodem je nedostatek odborného personálu na okresních a obvodních úřadech, chybějící finanční prostředky a technické zabezpečení (na služební cesty do věznic např. nejsou k dispozici služební vozy) a také absence metodických pokynů ze strany MPSV ČR k specifickým úkonům pro kurátory, ale i pro vedoucí pracovníky příslušných referátů okresních úřadů. Kontinuální sociální práce je z těchto důvodů prováděna nedůsledně a nekvalitně. Sociální kurátor, který bývá na odboru/referátu jeden, řeší jen nejzákladnější problémy příchozích klientů; není v jeho možnostech se dostatečně zaměřit na skupinu prvotrestaných, případně provádět depistážní návštěvy ve věznicích. Běžnou praxí v kontinuální práci ze strany úřadů a VS ČR je bohužel nerespektování důvěrnosti osobních údajů klientů. Doporučení: Sociální kurátoři, kurátoři pro mládež, streetworkeři, sociální asistenti Sociální kurátor je nezastupitelnou osobou v průniku a návaznosti penitenciární a postpenitenciární práce. Je specializovaným odborným pracovníkem, který poskytuje poradenskou a socioterapeutickou službu a pomoc při překonávání obtížných životních situací občanům, proti nimž je vedeno trestní řízení, občanům ve výkonu vazby, výkonu trestu odnětí svobody, po výstupu z výkonu trestu, lidem závislým na alkoholu a jiných návykových látkách, osobám žijícím nedůstojným způsobem života aj. Tato služba je součástí systému sociální pomoci a intervence, sloužícího k ochraně společnosti před sociálně patologickými jevy, a vyžaduje vysokou úroveň odborných znalostí i zvládání značného duševního a emocionálního zatížení. Je vyloučeno, aby funkce sociálního kurátora byla kumulována s jinými činnostmi, jako např. agendou civilní obrany, vystavováním průkazek TP/ZTP nebo kontrolní činností sociálních ústavů apod. Vzhledem k specifičnosti problematiky práce sociálního kurátora a kurátora pro mládež a významu sekundární a terciární prevence považuje ČHV za nevhodné nejednotné organizační začlenění těchto kurátorů. Je nevyhovující, aby sociální kurátor byl začleněn např. do oddělení péče o dítě či doplňkové péče. Ke zřizování funkčních míst sociálních asistentů a streetworkerů do praxe dochází v nedostatečné míře a s velkými problémy. Jde o důsledek nepochopení smyslu a potřebnosti jejich práce. ČHV dospěl k závěru, že pokud dochází ke snižování počtu zaměstnanců na jednotlivých OkÚ a ObÚ, děje se tak na úkor počtu pracovníků sociálních referátů/odborů, a to především u funkcí kurátorů pro mládež a sociálních kurátorů. Oblast sekundární a terciární prevence je ze strany vedoucích pracovníků úřadů podceňována. Doporučení:
Spoluúčast sociálních kurátorů na realizaci programů přípravy na propuštění Sociální kurátor není v současné době začleněn do systému kontinuálního resocializačního působení při realizaci programu přípravy odsouzených na propuštění z výkonu trestu odnětí svobody. Pozitivní je dobrá spolupráce kurátorů a sociálních pracovníků věznic, kteří si iniciativně vyměňují a poskytují informace. Tím kurátoři suplují nedůslednou práci svých metodiků, VS ČR a MPSV ČR. Doporučení:
Problematika bydlení Ze strany obecních, místních a obvodních úřadů je nedostatečně řešena problematika ubytování osob bez přístřeší - dochází k přesouvání kompetencí z místních na okresní úřady. Není dostatek ubytovacích zařízení, azylových domů a domů "na půli cesty". Narůstá počet lidí s fiktivním bydlištěm a vystěhovaných osob a jen výjimečně obec zajišťuje možnost náhradního a okamžitého ubytování. Převažuje absence bezplatného právního poradenství pro klienty kurátorů. Kurátor supluje práci právníka, ale mnohdy psychologa i psychoterapeuta. Doporučení:
Střediska výchovné péče Existence středisek výchovné péče na okresech je výjimečná - ve většině případů jsou tato zařízení zřizována nestátními neziskovými organizacemi. Hlavní město Praha má v této oblasti dostačující zastoupení jak ve státní, tak i v nestátní sféře. Problém se zřizováním středisek je zatím např. v oblasti severních Čech. Doporučení:
Úřady práce Ačkoliv zákon stanoví povinnost úřadů práce věnovat zvýšenou pozornost občanům, kteří mají ztíženou možnost uplatnění na trhu práce, praxe je diametrálně odlišná. Dle vyjádření dotazovaných sociálních kurátorů chybí na úřadech práce specializovaní pracovníci pro nepřizpůsobené občany a pro určité rizikové, okrajové skupiny obyvatelstva. Kurátoři jsou v tomto ohledu praktickou situací svých klientů nuceni suplovat práci úřadů práce jako zprostředkovatelů zaměstnání. To se týká zejména regionů s nižší mírou nezaměstnanosti. Úřady práce jsou často k problémům této skupiny obyvatelstva zcela lhostejné. Žadatelům o práci jsou nabízena místa, která jsou již obsazená, nebo pro tyto uchazeče vůbec nevhodná (např. z důvodu požadovaného výpisu z rejstříku trestů). Lidé propuštění z výkonu trestu se stávají neumístitelnými, i když většina z nich by byla schopna uživit se vlastní prací. Doporučení:
Finanční výpomoc Vzhledem k narůstající inflaci od roku 1991 je zřejmé, že finanční výpomoc (vyhl. č. 182/91 Sb.) ve výši 1 000 Kč je pro klienty sociálního kurátora nedostačující. Pokud ve výkonu trestu nepracují (tj. ve většině případů) a dochází ke kumulaci problémů bytových, zdravotních, rodinných a pracovních, je jejich začlenění do společnosti velmi obtížné. Klientům je třeba poskytnout takovou finanční částku, která by jim umožnila uhradit alespoň počáteční administrativní výdaje a zajistila jim nutné prostředky na překonání prvních několika dní po propuštění, tzv. "krize prvního dne". Jinak se společnost vystavuje riziku okamžité recidivy ze strany propuštěného v důsledku dezorientace a zoufalé sociální situace. Doporučení:
Okruhy administrativního charakteru Vzhledem k nárůstu trestné činnosti v ČR považuje ČHV za velmi nedostačující stávající počet kurátorů pro mládež a sociálních kurátorů. Počet klientů na jednoho kurátora se pohybuje v rozmezí od 100 do 300 osob ročně, s přihlédnutím k rozdílným lokalitám podle hustoty obyvatel, výskytu kriminality, kumulace osob v hmotné nouzi, bezdomovců a nezaměstnaných. Vzhledem k tomu, že ze strany MPSV ČR nejsou dány jednoznačné pokyny ani metodika průběžného vedení statistické evidence, dochází ke zkreslování a k nepřesnostem v konečných statistických údajích (roční výkaz evidence marginálních skupin obyvatelstva). ČHV se s takovýmto nejednotným vedením evidence rejstříků běžně setkával a zaznamenal, že např. nedochází k rozlišení výstupu z vazby a z výkonu trestu, není evidován a sledován pohyb klientů v rámci výkonu vazby a výkonu trestu, případně dochází i k tomu, že je tzv. "hlášenka" o pohybu klienta zaznamenána jako navýšení počtu klientů kurátora apod. V administrativní spolupráci s VS ČR nastalo v poslední době určité zlepšení. Hlášenky změn jsou zasílány rychleji a jsou uváděny vesměs správné údaje. Doporučení:
Metodické vedení MPSV, organizace postpenitenciární péče Na základě výše sledovaných okruhů je možno konstatovat, že jedním ze zásadních problémů kontinuální sociální práce a postpenitenciární pomoci je nejednotná organizační struktura sociálních referátů okresních a obvodních úřadů. Na některých okresních/obvodních úřadech nejsou zřízena oddělení sociální prevence, tudíž není v tomto ohledu respektováno vládní usnesení č. 341/94. K navýšení kurátorů pro mládež v roce 1995 a 1996 docházelo. V současné době je však patrný jev opačný - snižování funkčních míst kurátorů pro mládež z důvodů celkového snižování stavu pracovníků ve státní správě. Ani vládní usnesení č. 209/97 o personálním posílení funkce sociálního kurátora není vzhledem ke kontinuální sociální práci s pachateli trestné činnosti naplňováno. Organizační nesoulad a absence jednotné organizační struktury vychází z nedostatečného metodického vedení ze strany MPSV ČR, které samo dosud neinformovalo jednotlivé okresní a obvodní úřady o změnách vnitřní reorganizace (restrukturalizace) na samotném MPSV ČR. Doporučení:
|
Odkaz na seznam soudů: Doporučujeme legislativu k diskusi
TrZák - komentář JUDr. Teryngela
Obecná část
O 001 Účel zákona
O 002 Základy trestní odpovědnosti O 003 Působnost trestních zákonů O 004 Společná ustanovení o trestech O 005 Obecné zásady pro ukládání trestů O 006 Ukládání a výkon jednotlivých trestů O 007 Podmíněné odsouzení, podmíněné propuštění a upuštění od výkonu zbytku některých trestů O 008 Zánik trestnosti a trestu O 009 Ochranná opatření O 010 Zvláštní ustanovení o stíhání mladistvých O 011 Společná ustanovení Zvláštní část
Z 001 Trestné činy proti základům republiky
Z 002 Trestné činy proti bezpečnosti republiky Z 003 Trestné činy proti obraně vlasti Z 004 Trestné činy proti hospodářské soustavě Z 005 Trestné činy proti hospodářské kázni Z 006 Trestné činy proti měně a trestné činy daňové Z 007 Trestné činy proti předpisům o nekalé soutěži, ochranných známkách, chráněných vzorech a vynálezech a proti autorskému právu, proti právům souvisejícím s právem autorským a proti právům k databázi Z 008 Trestné činy proti výkonu pravomoci státního orgánu a veřejného činitele Z 009 Trestné činy veřejných činitelů Z 010 Úplatkářství Z 011 Zločinné spolčení Z 012 Některé trestné součinnosti Z 013 Jiná rušení činnosti státního orgánu Z 014 Trestné činy obecně nebezpečné Z 015 Trestné činy hrubě narušující občanské soužití Z 016 Trestné činy proti rodině a mládeži Z 017 Trestné činy proti životu a zdraví Z 018 Trestné činy proti svobodě Z 019 Trestné činy proti lidské důstojnosti Z 020 Trestné činy proti majetku Z 021 Trestné činy proti lidskosti Z 022 Trestné činny proti brannosti Z 023 Trestné činy proti civilní službě Z 024 Trestné činy proti vojenské podřízenosti a vojenské cti Z 025 Trestné činy proti povinnosti konat vojenskou službu Z 026 Trestné činy proti povinnostem strážní a dozorčí služby Z 027 Trestné činy ohrožující bojeschopnost Z 028 Společná ustanovení Z+ 001 Přechodná a závěrečná ustanovení Starší příspěvky
Příspěvky
Vzory a příklady dokumentů
Příklady k diskusi
Studie, zprávy, analýzy
Monitoring vězeňství 1999:
» Realizace projektu » Výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby » Výkon trestu odnětí svobody a výkon vazby (pokračování) » Nepokoje ve věznicích » Problematika aplikace alternativ » Drogy a pomoc drogově závislým ve věznicích » Penitenciární a postpenitenciární práce » Závěry |
Prostor www.juristic.cz je platforma pro výměnu a sdílení právních a s právem souvisejících informací. Projekt je výsledkem zájmové činnosti členů mezi něž patřila také Právnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. Děkujeme všem podporovatelům projektu, jímž se můžete stát i vy. Přebírání obsahu bez předchozího souhlasu není dovoleno. | |
Provozuje Spolek JURISTIC od roku 1999. ISSN 1802-789X. Technické záležitosti řeší administrátor. | Kontakt |